Nieuwe site moet consument meer inzicht in verzekeringen geven

Nederlandse verzekeraars introduceren een website voor overzichten van verzekeringen. De site moet consumenten meer inzicht in hun verzekeringen geven.
Consumenten kunnen vanaf dinsdag bij Mijnverzekeringenopeenrij.nl zelf een overzicht van hun verzekeringen maken, laat het Verbond van Verzekeraars dinsdag weten. Zo kunnen zij zien of ze dubbel zijn verzekerd of juist dekking missen.

Consumenten moeten zich daarvoor eenmalig identificeren, hun verzekeraars kiezen en hun klantkenmerken invullen. Dit kunnen polis-, klant- en relatienummers zijn. De gevonden verzekeringen worden dan aan het overzicht toegevoegd.

Ook kunnen ze hun overzicht via een machtiging met bijvoorbeeld familieleden delen. De gegevens worden alleen gedeeld als de consument daar zelf uitdrukkelijk voor kiest.

“Met het online overzicht heb je altijd en overal een actueel en overzichtelijk beeld van je verzekeringen. Dat is handig op momenten waarop je snel informatie over je verzekeringen nodig hebt, bijvoorbeeld als je schade hebt”, stelt algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars.

Verzekeraars
Het is nog niet mogelijk om alle verzekeringen toe te voegen, omdat nog niet alle deelnemende verzekeraars op de website zijn aangesloten.

Zo’n 60 procent van de verzekeringen kan op dit moment ingevuld worden. Dit aandeel groeit later dit jaar naar verwachting richting 80 tot 85 procent. Op de site staat een lijst met deelnemende verzekeraars en bedrijven die binnenkort mee gaan doen.

Een woordvoerder van Verbond van Verzekeraars legt uit dat sommige verzekeraars nog even willen wachten of er nog niet helemaal klaar voor zijn. “Er gebeurt een hoop in verzekeringsland op dit moment en een aantal verzekeraars is gewoon nog bezig om de aansluiting af te ronden. Het is een vrij intensieve operatie.”

Hij benadrukt daarnaast dat de beveiliging van de data door externe partijen wordt gecontroleerd. “Op basis daarvan gaan wij ervan uit dat het goed gaat komen”, aldus de zegsman. Verder kunnen verzekeraars de gegevens niet inzien en de data ook niet voor commerciële doeleinden gebruiken.

Op papier
“Nederlanders lopen internationaal gezien voorop als het gaat om het digitaal en online regelen van hun geldzaken, maar veel consumenten bewaren hun verzekeringen nog op papier”, stelt Weurding.

Hij wijst daarbij op een onderzoek van GfK waaruit zou blijken dat bijna twee op de drie consumenten hun polissen op papier bewaren. Volgens Weurding kan de site een startpunt zijn voor een digitaal overzicht.

“We doen dit, omdat we merken dat de consument hier echt wat aan heeft. Die is er klaar voor”, meent de woordvoerder.

“We willen eerst kijken hoe de website werkt en of er eventueel ook problemen zijn. We zijn vooral tevreden als we genoeg gebruikers hebben om de website verder te verbeteren.”

Idee
Het Verbond van Verzekeraars kondigde het idee voor de site begin 2015 aan. Toen werd nog uitgegaan van een start in 2017. Het initiatief doet denken aan de site Mijnpensioenoverzicht.nl met overzichten van pensioenen.

De website is in opdracht van Stichting De Poliskluis ontwikkeld. Het bestuur van deze stichting bestaat uit vertegenwoordigers van zes verzekeraars en het Verbond van Verzekeraars.